Citrix is een ouderwets mantra

door | 29 maart 2021

Geld vliegt de deur uit

Het geld vliegt de deur uit…

Vroeger (zeg tot 10 jaar) geleden moest je echt Citrix hebben om een fatsoenlijke online werkplek aan te kunnen bieden. Maar daarna ging het vlot beter met wat Microsoft standaard aan technologie biedt.
Alleen in heel bijzondere toepassingen had je dan nog Citrix nodig, bijvoorbeeld bij het bekijken van enorme röntgenfoto’s. Ondertussen is ook dat stuk wel  zover achterhaald dat Citrix echt niet meer nodig is.
Toch vragen veel nieuwe klanten nog naar ‘de Citrixserver’ om in te loggen, wat ze moeten installeren om in te kunnen loggen of hoe het dan zit met de Citrix-licenties?  Zeker bij standaard zakelijk gebruik hebben die bedrijven dus al 10 jaar teveel betaald zonder dat te weten!

Providers willen vaak niet veranderen

Maar niet alleen de klanten gaan mee in de Remote-desktops-moeten-met-Citrix-mantra, ook veel providers zingen nog steeds hetzelfde liedje. De marges op het doorverkopen van Citrix zijn leuk en er is voor kapitalen geïnvesteerd in Citrix-kennis. Dat laat je niet zo maar gaan, alhoewel de klant er feitelijk niks mee opschiet.

Teveel betalen voor licenties is gewoon zonde, zeker als je het dus niet eens meer nodig hebt. Nu kan je bij Microsoft of VMware ook makkelijk teveel geld over de balk trappen, maar dat is een ander verhaal. Voor nu geldt: als je nog Citrix gebruikt, dan ben je dief van je eigen portemonnee.

Extra tools = extra kosten én risico’s

Niet alleen de licenties kosten (extra) geld, maar elke laag extra (zoals Citrix) die je aanbrengt tussen de infrastructuur en de eindgebruiker betekent meer beheer, complexiteit én risico’s. Dat heeft het issue met Citrix vorig jaar wel bewezen. Onze devies blijft dan ook: K.I.S.S. Dat geldt thuis, op kantoor en dus ook in het datacenter. Maar je moet wel durven om te veranderen. En dan helpen we graag!

Meer weten over onze manier om op licentiekosten te besparen?

Neem contact met ons op!
Bel 088-1881999 of mail sales@codesk.nl

Meest recente artikelen

Stemmetjes in je hoofd – ICT-irritatie #3

Weer die stemmetjes in je hoofd Alsof je je irritante collega weer hoort met die dingen die nog moeten, waar je echt geen zin in hebt. Waarvan je maar zegt dat ze (nu) niet belangrijk zijn, ook al weet je dat dat niet waar is …! Het is stiekem wel belangrijk. Maar het...

SPAM – ICT-irritatie #2

Weg met die troep SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails...

Nieuwe werkplek inrichten – ICT-Irritatie #1

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je moet nog haar nieuwe werkplek inrichten.  Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er moeten nog...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...