SPAM – ICT-irritatie #2

door | 5 mei 2022

No more SPAM

Weg met die troep

SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails genoemd. Soms is het ook gewoon ‘reclame’ van allerlei commerciële partijen waar je niet om gevraagd hebt.

Inmiddels weten de meeste mensen wel dat je beter niet reageert op mail waar je niet op zit te wachten. Liever hebben we deze ongewenste e-mails helemaal niet, dus dan is een standaard reflex: 

SPAM-filters

Even googelen en je hebt verschillende overzichten van (gratis) SPAM-filters zo in beeld. En in hetzelfde tempo komen (hopelijk) ook de “maar’s” in je hoofd:

  • Maar ‘gratis’ bestaat toch niet? Welke is dan goed, makkelijk, betrouwbaar etc?
  • Maar hoe stel je die dan goed in zonder dat de mails die ik wél wil zien, per ongeluk ook als SPAM worden aangemerkt?
  • Maar als het zo simpel werkt, waarom is het dan niet standaard al geregeld?

Terechte vragen en bezwaren die je ICT-partner voor je moet kunnen beantwoorden. 

Indien je niks hebt ontvangen, kijk dan eerst in de SPAM-box!

Ken je die ‘waarschuwing’? Komt blijkbaar veel voor en kost dan vast en zeker ook veel tijd. Het grappige is dat de afzenders die daar voor waarschuwen, vaak zelf de oorzaak zijn. Beter hadden ze wat meer tijd in DNS-beheer gestoken, want hier gaat het bijna altijd fout. Aan de kant van de afzender, niet aan de kant van jouw ontvangende mailprogramma.

It begins with DNS

Als dit probleem ook geldt voor de mail die jij verstuurt en de boel bij jouw klanten of contacten in de map ‘Ongewenste Items’ ploft, dan loont het de moeite (en de kosten) om je DNS-instellingen goed neer te zetten. Dat geldt zeker bij gebruik van externe tools als Mailchimp, marketing tooling (Hubspot, Active Campaign, etc) of je online boekhoud- of CRM-applicatie.

En dat moet je dan idealiter niet vragen aan je bouwer van jouw website. In veel gevallen beheert die partij ook jouw internetdomein / maildomein, maar goed DNS-beheer en websites bouwen zijn 2 heel verschillende dingen. Daarom bouwen wij zelf ook geen websites….

No clue about DNS

Is het duur om SPAM te voorkomen?

Wij vinden van niet. Het wordt pas duur -of beter- tijdrovend als je er geen verstand van hebt.
Het voorkomen en onderscheppen van SPAM vindt op meerdere plekken plaats. Aan de kant van DNS, aan de kant van jouw provider en die van de andere partij, de tussenliggende mailservers en eventuele SPAM-filters. En welke mailapplicatie je gebruikt is ook nog een dingetje. Het vergt dus best wat kennis om die keten(s) te begrijpen, de diagnostiek te kunnen uitvoeren en daarna de zaken goed in te richten én bij te houden.

Aan de uitgaande kant is het bijvoorbeeld zaak om de registratie van je maildomein bij een partij met kennis onder te brengen en de achterliggende web/applicatiehosting goed te regelen. Daarna is het belangrijk de ‘reputatie’ van je domein en settings regelmatig te controleren. Is je reputatie niet goed, dan in de kans dat jouw mails bij de ontvanger in de “ongewenste mail” komen groter. Daarmee wordt DNS steeds belangrijker voor beveiliging en anti-SPAM maatregelen (SPF, DKIM, DMARC etc).

Aan de ontvangende kant is een goed spamfilter nodig. Geconfigureerd en wel. En met regelmatig onderhoud, want de wereld verandert snel. En ook wel fijn: iemand die de logs kan lezen als je toch een keer iets te veel binnen krijgt. Of erger: te weinig binnen krijgt. De logs van een SPAM-filter zijn erg cryptisch als je niet weer wat je er in moet lezen. Moet je ook niet zelf willen doen dus.

Lets talk money

Hoe duur?

Maar hoe duur is niet duur dan precies?

Nou, wil je bijvoorbeeld dat wij jouw domeinregistratie / beheer, webhosting en SPAM-filter regelen? Dan kan dat al voor €17,50 per maand en heb je er geen omkijken meer naar. En dan fixen we ook jouw DNS-settings.

Gemiddeld uurtarief voor een Nederlander is volgens het CBS 25 euro per uur. Dus voor minder dan 1 uur van 1 van je medewerkers per maand is alles geregeld. Dat is niet duur toch?

En dat ging alleen nog maar over e-mail

Nooit geweten dat er nog zo veel te regelen is, voor iets simpels als e-mail? En dan te bedenken dat we nu alleen nog maar dát (e-mail) besproken hebben … en er is nog zoveel meer. We vertellen je er graag meer over. smile

 

 

 

Vraag het aan CoDesk

Mail naar sales@codesk.nl

Of bel 088 - 188 1999

Ben Lamers

 Wil je liever nog niet met een sales in gesprek maar eerst antwoord op je IT-vragen? Dat kan! Plan dan een gesprek met Ben, onze CTO. Hij heeft alle IT-antwoorden. 

Onze oplossingen op een rij

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Staat de gewenste oplossing er niet bij?

Neem contact met ons op via sales@codesk.nl of via telefoonnummer 088 - 188 1999
We kijken graag hoe we jouw wens kunnen invullen.

Te hoge kosten?

Je bent niet alleen als je het gevoel hebt dat je ICT te duur is. Want je krijgt voor ieder klein dingetje een factuur: Office, een tooltje hier, tooltje daar, licenties, servers, internet, etc. Het telt snel op en varieert sterk per maand. En het is niet altijd even duidelijk waar je nu precies voor betaalt, maar je wilt het risico niet lopen dat er iets omvalt, dus dan toch maar betalen.

Wij doen het anders

CoDesk is transparant in wat alles kost. En vooral ook dat je vooraf weet waar je wel en niet voor betaalt. Zelf houden we ook niet van verrassingen en onduidelijkheden. We bieden een heel pallet aan diverse werkplekken: voor de medewerker die alleen een formulier moet kunnen invullen of online e-mail moet kunnen gebruiken tot een plek waar volledig secure de zwaarste applicaties moeten kunnen draaien.

Voor elk budget

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties. We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de kosten voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking.

Gratis advies

Is jouw ICT niet flexibel (genoeg)?

Wil je een simpele aanpassing en krijg je te horen dat het niet kan? Wordt iedere wens voor verandering geblokkeerd omdat je systeem verouderd is? Of is het je huidige leverancier die maar één manier van werken heeft en dat is zíjn manier van werken? En alleen voor veel geld kan het anders?

CoDesk biedt een volledig flexibele opzet met migraties zonder set-upkosten. Daarna is het mix & match uit al onze diensten. Van de simpelste mailbox op je telefoon tot een high-end eigen infrastructuur met alles er op en er aan.

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties.

We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de soorten werkplekken voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking. 

Gratis advies

Is jouw ICT verouderd?

Leeftijd komt met beperkingen. En die beperkingen – zeker in IT – zitten je in de weg. Bijvoorbeeld je provider die je forceert om tegen betaling naar een andere server te gaan. Of je software die meldingen geeft end-of-life te zijn, terwijl upgraden niet zomaar kan, je data raakt en je IT-leverancier er al gretig een fikse offerte voor heeft neergelegd.

Niet up-to-date = risico

Kortom, aIs jouw IT-omgeving niet meer up-to-date is, dan beperkt je dat in je mogelijkheden en het is ook nog eens een beveiligingsrisico. Tijd om er wat aan te doen!

Bij CoDesk hebben we alles al klaar staan om jouw omgeving weer helemaal bij de tijd te brengen. En dat kost je nog niks ook. Sterker nog: je mag het eerst gratis proberen.

Gratis upgraden

Geen catch! Je zit dus nergens aan vast, je kan zonder risico's testen en daarna per maand schakelen tussen de verschillende opties. Je bent volledig flexibel in kosten én opties. En heel belangrijk: wij houden jouw omgeving ook altijd up-to-date.

Gratis advies

Is jouw werkplek wel of niet veilig?

Lastig om zelf te bepalen in een wereld waar de dingen zo snel veranderen. Niet alleen qua techniek, maar ook op het gebied van wetgeving.

Jouw zorgen de deur uit

Gelukkig hoef je ook niet zelf te doen. CoDesk bouwt haar diensten op basis van haar ISO27001 certificering en met oog voor de zaken die bedrijven geregeld moeten hebben qua ICT. Denk aan waarborgen ten aanzien van de AVG en bewaartermijnen voor de fiscus. Maar denk ook aan anti-malware bescherming, back-up strategieën en monitoring. Alles zit er eigenlijk al in. 

Dat scheelt jou weer kopzorgen. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met hoe je wil werken

Gratis advies

Andere vraag over ICT?

Heb je een andere vraag of wil je concreet advies over een onderwerp? We gaan graag even met je zitten om te kijken wat we voor je kunnen doen. We zijn sowieso fan van leuke maatwerkoplossingen (waar we dan graag weer een standaard voor verzinnen) en tijdens een bak koffie borrelen vaak de best ideën op.

Kost je niks, kan veel opleveren!