SPAM – ICT-irritatie #2

door | 5 mei 2022

No more SPAM

Weg met die troep

SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails genoemd. Soms is het ook gewoon ‘reclame’ van allerlei commerciële partijen waar je niet om gevraagd hebt.

Inmiddels weten de meeste mensen wel dat je beter niet reageert op mail waar je niet op zit te wachten. Liever hebben we deze ongewenste e-mails helemaal niet, dus dan is een standaard reflex: 

SPAM-filters

Even googelen en je hebt verschillende overzichten van (gratis) SPAM-filters zo in beeld. En in hetzelfde tempo komen (hopelijk) ook de “maar’s” in je hoofd:

  • Maar ‘gratis’ bestaat toch niet? Welke is dan goed, makkelijk, betrouwbaar etc?
  • Maar hoe stel je die dan goed in zonder dat de mails die ik wél wil zien, per ongeluk ook als SPAM worden aangemerkt?
  • Maar als het zo simpel werkt, waarom is het dan niet standaard al geregeld?

Terechte vragen en bezwaren die je ICT-partner voor je moet kunnen beantwoorden. 

Indien je niks hebt ontvangen, kijk dan eerst in de SPAM-box!

Ken je die ‘waarschuwing’? Komt blijkbaar veel voor en kost dan vast en zeker ook veel tijd. Het grappige is dat de afzenders die daar voor waarschuwen, vaak zelf de oorzaak zijn. Beter hadden ze wat meer tijd in DNS-beheer gestoken, want hier gaat het bijna altijd fout. Aan de kant van de afzender, niet aan de kant van jouw ontvangende mailprogramma.

It begins with DNS

Als dit probleem ook geldt voor de mail die jij verstuurt en de boel bij jouw klanten of contacten in de map ‘Ongewenste Items’ ploft, dan loont het de moeite (en de kosten) om je DNS-instellingen goed neer te zetten. Dat geldt zeker bij gebruik van externe tools als Mailchimp, marketing tooling (Hubspot, Active Campaign, etc) of je online boekhoud- of CRM-applicatie.

En dat moet je dan idealiter niet vragen aan je bouwer van jouw website. In veel gevallen beheert die partij ook jouw internetdomein / maildomein, maar goed DNS-beheer en websites bouwen zijn 2 heel verschillende dingen. Daarom bouwen wij zelf ook geen websites….

No clue about DNS

Is het duur om SPAM te voorkomen?

Wij vinden van niet. Het wordt pas duur -of beter- tijdrovend als je er geen verstand van hebt.
Het voorkomen en onderscheppen van SPAM vindt op meerdere plekken plaats. Aan de kant van DNS, aan de kant van jouw provider en die van de andere partij, de tussenliggende mailservers en eventuele SPAM-filters. En welke mailapplicatie je gebruikt is ook nog een dingetje. Het vergt dus best wat kennis om die keten(s) te begrijpen, de diagnostiek te kunnen uitvoeren en daarna de zaken goed in te richten én bij te houden.

Aan de uitgaande kant is het bijvoorbeeld zaak om de registratie van je maildomein bij een partij met kennis onder te brengen en de achterliggende web/applicatiehosting goed te regelen. Daarna is het belangrijk de ‘reputatie’ van je domein en settings regelmatig te controleren. Is je reputatie niet goed, dan in de kans dat jouw mails bij de ontvanger in de “ongewenste mail” komen groter. Daarmee wordt DNS steeds belangrijker voor beveiliging en anti-SPAM maatregelen (SPF, DKIM, DMARC etc).

Aan de ontvangende kant is een goed spamfilter nodig. Geconfigureerd en wel. En met regelmatig onderhoud, want de wereld verandert snel. En ook wel fijn: iemand die de logs kan lezen als je toch een keer iets te veel binnen krijgt. Of erger: te weinig binnen krijgt. De logs van een SPAM-filter zijn erg cryptisch als je niet weer wat je er in moet lezen. Moet je ook niet zelf willen doen dus.

Lets talk money

Hoe duur?

Maar hoe duur is niet duur dan precies?

Nou, wil je bijvoorbeeld dat wij jouw domeinregistratie / beheer, webhosting en SPAM-filter regelen? Dan kan dat al voor €17,50 per maand en heb je er geen omkijken meer naar. En dan fixen we ook jouw DNS-settings.

Gemiddeld uurtarief voor een Nederlander is volgens het CBS 25 euro per uur. Dus voor minder dan 1 uur van 1 van je medewerkers per maand is alles geregeld. Dat is niet duur toch?

En dat ging alleen nog maar over e-mail

Nooit geweten dat er nog zo veel te regelen is, voor iets simpels als e-mail? En dan te bedenken dat we nu alleen nog maar dát (e-mail) besproken hebben … en er is nog zoveel meer. We vertellen je er graag meer over. smile

 

 

 

Er is altijd meer te vertellen dan wat er op deze pagina past en er zijn vast nog vragen van jouw kant.  Bij een kop koffie is dat snel besproken.

Dus aarzel niet en boek een kopje koffie. Kost je hoogstens een beetje van je tijd en je zit nergens aan vast.

Meest recente artikelen

Stemmetjes in je hoofd – ICT-irritatie #3

Weer die stemmetjes in je hoofd Alsof je je irritante collega weer hoort met die dingen die nog moeten, waar je echt geen zin in hebt. Waarvan je maar zegt dat ze (nu) niet belangrijk zijn, ook al weet je dat dat niet waar is …! Het is stiekem wel belangrijk. Maar het...

Nieuwe werkplek inrichten – ICT-Irritatie #1

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je moet nog haar nieuwe werkplek inrichten.  Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er moeten nog...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...