Klantcase: De Hoofdlijn
Tekst: Martin de Jong
Geïnterviewde: Esther Zonneveld
De Hoofdlijn is een poliklinische, multidisciplinaire behandelinstelling gericht op verbetering, dan wel herstel van psychische klachten. Dit doen ze op 3 locaties in Noord Holland en met ongeveer 30 medewerkers. Deze medewerkers zijn psycholoog, psychotherapeut, psychiater of hebben een meer ondersteunende rol.
De gegevens waar bij De Hoofdlijn mee wordt gewerkt zijn uiteraard zeer privacygevoelig (zoals bij iedere zorg-/GGZ-instelling). Denk bijvoorbeeld aan de cliëntendossiers. Daarom is veiligheid voor De Hoofdlijn van groot belang, maar tegelijkertijd ook de beschikbaarheid van data. Sowieso is ICT van essentieel belang, omdat zonder de beschikbaarheid ervan de medewerkers weinig kunnen.
‘Als een behandelaar in gesprek met een client niet bij de gegevens kan, dan is dat blokkerend voor de dienstverlening. Daarom hebben wij een ICT-partner die we dit goed kunnen toevertrouwen.’
Zorg voor privacygevoelige data
We spreken met Esther Zonneveld, financieel medewerker en belast met de dagelijkse zorg voor ICT binnen De Hoofdlijn.
“Als een behandelaar in gesprek met een client niet bij de gegevens kan, dan is dat blokkerend voor de dienstverlening. Daarom hebben wij een ICT-partner die we dit goed kunnen toevertrouwen.”
De omgeving is zo ingericht dat er niets op een laptop of lokale werkplek wordt opgeslagen, dus bij diefstal of verlies komen er géén privacygevoelige gegevens op straat. Daarnaast gaan e-mails tussen specialisten altijd via een beveiligde route. En niet in de laatste plaats is er vanwege kosten en privacy gekozen om met Libre office te werken in plaats van Office 365.
Altijd snel bereikbaar
“De Servicedesk van CoDesk is altijd bereikbaar en we worden dan snel geholpen.”, aldus Esther Zonneveld. “Zeker voor de behandelaars is dit van groot belang, omdat die in de korte tijd tussen afspraken even snel geholpen kunnen worden. Dan is het heel fijn dat we me CoDesk een partner hebben die snel handelt en ons weer op weg helpt waar dat nodig is.”
Gemak als kenmerk
Gemak is wel een kenmerkend woord voor het werken met CoDesk. Een nieuwe medewerker ‘aanmaken’ is bijvoorbeeld ontzettend makkelijk zelf te regelen. Esther Zonneveld: “Je kunt heel simpel aangeven tot welke schijven, mailboxen en dergelijke iemand toegang moet krijgen en met welke applicaties er gewerkt moet worden. Dan heb je geen IT-er meer nodig om een nieuw account aan te maken!”
Kosten besparen
De Hoofdlijn kijkt met bovenstaande in het achterhoofd dan ook met vertrouwen naar het volgende project: de vervanging van de huidige telefonievoorziening, waardoor een flinke kostenbesparing wordt gerealiseerd.
Alleen al in de onderzoeksfase voor dit traject zijn al diverse kosten bespaard aan de hand van de inventarisatie van de huidige opzet door CoDesk. Want ook dat hoort bij de rol van een ICT-partner: op verzoek adviseren en meedenken over alles met stekker of display.