SSL as a Service

door | 7 maart 2021

het groen slotje bij een website met SSL

SSL is een techniek om digitaal verkeer tussen 2 partijen te versleutelen. Het meest bekende voorbeeld is het groene slotje in je browser. Of de rode waarschuwing als SSL niet of niet correct is geregeld:

SSL error voorbeeld

SSL certificaten worden op steeds meer plekken gebruikt en zitten nu eigenlijk op alle plekken waar data wordt uitgewisseld of waar de authenticiteit van documenten gecontroleerd moet kunnen worden.

SSL is lastige materie

Het idee van SSL is een beetje te vergelijken met sloten met het politiekeurmerk. Jij koopt een gecertificeerd slot en iedereen kan opzoeken of je inderdaad een goed slot hebt. Kijk maar op: https://productenlijst.politiekeurmerk.nl/

SSL is al een gecertificeerd slot

SSL is combinatie van meerdere sloten en sleutels.  Die sleutels kennen een hiërarchie  (volgorde) die moet kloppen. En ze hebben ook een verlooptermijn. Dan moeten er nieuwe sleutels én sloten geïnstalleerd worden. En het soorten sloten wordt ook wel eens veranderd. Dat vraagt aanpassingen. Ofwel: een best bewerkelijk proces. En dan hebben we het nog niet gehad over de verschillende soorten certificaten!

Check & Double Check

Naast het correct aanvragen en configureren van certificaten moet je ook nog controleren dat de randvoorwaarden voor correcte werking van het certificaat kloppen.
In gewoon Nederlands: als je voordeur hebt voorzien van een super modern slot dan moet je ook het klapraampje van het raam ernaast dichtgelast hebben.
En dat moet je doorlopend controleren, want inbrekers bedenken steeds weer iets nieuws. Die controle op ‘reputatie’ doen wij bijvoorbeeld geautomatiseerd.

Standaard SSL checks door CoDesk

SSL als managed service

De vragen om ondersteuning nemen toe. Om klanten beter te kunnen helpen hebben we “SSL as as service” ontwikkeld. Daarmee regelen wij de SSL versleuteling voor toepassingen die voor onze klanten draaien.

 SSL als een managed service doen we volgens de vaste CoDesk aanpak: tegen een vaste prijs per maand en zonder set-upkosten . Aanschaf van een ‘eigen’ certificaat wordt natuurlijk wel doorberekend.

Er is altijd meer te vertellen dan wat er op deze pagina past en er zijn vast nog vragen van jouw kant.  Bij een kop koffie is dat snel besproken.

Dus aarzel niet en boek een kopje koffie. Kost je hoogstens een beetje van je tijd en je zit nergens aan vast.

Meest recente artikelen

Stemmetjes in je hoofd – ICT-irritatie #3

Weer die stemmetjes in je hoofd Alsof je je irritante collega weer hoort met die dingen die nog moeten, waar je echt geen zin in hebt. Waarvan je maar zegt dat ze (nu) niet belangrijk zijn, ook al weet je dat dat niet waar is …! Het is stiekem wel belangrijk. Maar het...

SPAM – ICT-irritatie #2

Weg met die troep SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails...

Nieuwe werkplek inrichten – ICT-Irritatie #1

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je moet nog haar nieuwe werkplek inrichten.  Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er moeten nog...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...