Maatwerk of standaard: Zij zijn groot en ik is klein! – ICT irritatie #4

door | 23 juni 2022

Groeipijn

Oei, ik groei (maar zij ook)

Het gaat goed. Je bedrijf groeit. Je realiseert je dat je IT mee moet groeien en je neemt een partij in de arm die dat kan. Ze doen tenslotte ook de kantoorautomatisering voor nog veel grotere partijen, dus zij kunnen het wel. Ze hebben al veel oplossingen standaard klaarliggen waardoor duur maatwerk niet nodig lijkt. 

Calimero

En dat gaat goed, met die nieuwe ICT-leverancier. Ze pakken het goed aan en voor veel dingen is al een standaard procedure. Dat geeft een professionele indruk. Al lijkt de flexibiliteit er meteen uit te gaan. Want die specifieke applicatie die je hebt, draait nou eenmaal niet op Azure en dat is waar alles op terecht komt. Zo werken ze nou eenmaal.

Kortom, als je niet in hun standaard past en een klein stukje maatwerk wilt, heb je een probleem. Want jij bent niet groot genoeg voor ze om aan de hand van jouw wensen te investeren in een oplossing. En dus is het simpel. Je volgt de standaard. Of je hebt niks. En dat voelt niet fijn. Die Calimero zei het zo gek nog niet met “Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk, oh nee!”

No clue about DNS
Not in scope

Is er nog betaalbaar maatwerk?

Maatwerk kan natuurlijk. Ook bij die nieuwe partij. Maar betaalbaar is het eigenlijk niet. Alles wordt gelijk een ‘project’ en duurt lang.

Daar had je met je vorige partij nou juist geen gedoe mee. Die knoopte alles aan elkaar wat los en vast zat. Super handig. Alleen was het op een manier die niet zo robuust was. Niet altijd tenminste.

Best of both worlds

Dus wat we eigenlijk willen is de combi van:

    • Professionaliteit aan de hand van standaarden
    • Flexibiliteit van een kleine club
    • Betaalbare maatwerk oplossingen
Let me google that

Waar te beginnen?

Best of both worlds kan zeker, maar makkelijk is het niet te vinden. Het probleem zit vooral in de flexibiliteit en betaalbaar maatwerk. Want wanneer iets voor eenmalig gebruik gemaakt moet worden, dan is het nou eenmaal duur. Dat snappen alle ondernemers eigenlijk wel. Alleen al het uurtarief hakt erin en als het dan ook nog allemaal goed gedocumenteerd moet worden voor accountantscontroles en dergelijke, dan loopt het snel in de papieren. Letterlijk en figuurlijk.

Think Twice Code One

Van maatwerk naar standaard

Bij CoDesk is ons principe om van maatwerk een standaard te maken. Want een standaard kan je automatiseren en met onze ervaring is iets omwerken naar een ‘multi tenant’ aanpak niet meer zo moeilijk. 

Ieder specifiek verzoek dat een klant heeft, maken we zo generiek dat een mogelijke andere klant dit ook zo kan gaan gebruiken.

Omdat we dat al een tijdje doen, zijn er al heel wat specifieke maatwerk oplossingen tot standaard verheven. Kijk maar in de lijst met oplossingen die we al geïntegreerd hebben zoals CoPi, CoFoon en Control’em, onze selfservice opties en natuurlijk alle applicaties.

Heb jij dus specifieke wensen, dan houden we daar wel van. Want grote kans dat andere mensen dan ook met die vraag worstelen. Dan kunnen wij weer aan te knutsel om iets nieuws tot standaard te verheffen. We noemen dat Maatwerk as a Service.

Try us for free

Nieuwsgierig? Profiteer van de mogelijkheid om gratis uit te proberen. Dat betekent dat wij jouw opgeving opbouwen en je zonder verplichting kunt testen of alles goed werkt. Lees hier verder over de gratis PoC.

 

 

 

Er is altijd meer te vertellen dan wat er op deze pagina past en er zijn vast nog vragen van jouw kant.  Bij een kop koffie is dat snel besproken.

Dus aarzel niet en boek een kopje koffie. Kost je hoogstens een beetje van je tijd en je zit nergens aan vast.

Meest recente artikelen

Stemmetjes in je hoofd – ICT-irritatie #3

Weer die stemmetjes in je hoofd Alsof je je irritante collega weer hoort met die dingen die nog moeten, waar je echt geen zin in hebt. Waarvan je maar zegt dat ze (nu) niet belangrijk zijn, ook al weet je dat dat niet waar is …! Het is stiekem wel belangrijk. Maar het...

SPAM – ICT-irritatie #2

Weg met die troep SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails...

Nieuwe werkplek inrichten – ICT-Irritatie #1

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je moet nog haar nieuwe werkplek inrichten.  Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er moeten nog...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...