Planning en gebakken lucht

door | 12 september 2019

Wij zijn gestopt met planning. Nou ja, we zijn gestopt met het noemen van datum van oplevering van nog niet geautomatiseerde zaken.

Wat wij anders doen is -zo mogelijk- alles automatiseren. Dat maakt het uitrollen van bijvoorbeeld servers, applicaties en instellingen voor onze klanten eenvoudig. Uitbreiden van de omgeving is ook simpel als het met een druk op de knop kan (die je aan klant kan geven). Daarbij voorkomt het ‘human error’ en zorgt het dat je zaken kan overdragen. Scripts en programmeercode kan je namelijk teruglezen. En de paradox is dat je na automatiseren juist wél een planning kan geven. Geen vuiltje meer aan de lucht.

Slim automatiseren vraagt echter veel meer uitzoekwerk dan simpel iets installeren, zeker bij nieuwe onderwerpen waar nog het nodige getest en getuned moet worden. Tel daar de benodigde input van aanvrager en leveranciers bij op en je hebt een verzameling variabelen waar je nauwelijks invloed op hebt. Natuurlijk kan je op basis van ervaring wel iets zeggen over doorlooptijd maar alleen in zeer ruime bewoordingen. Vastpinnen op een specifiek moment gaat niet. Doe je dat wel, dan ben je lucht aan het bakken, bouw je luchtkastelen of je doet aan luchtfietserij. Er zit in ieder geval een luchtje aan zo’n planning.

De problemen zijn niet van de lucht als je je toch laat verleiden om voor nieuwe onderwerpen een in de lucht geschreven datum te noemen. Die datum wordt dan nogal eens aan een afnemer aan het eind van de keten gemeld als harde datum, met vaak nog een extra positieve draai er aan. Dan zijn wij de gebeten hond als de uit de lucht gegrepen datum niet gehaald wordt. Extern gebakken lucht is dan opeens ons probleem.

We zijn CoDesk begonnen met een aantal harde afspraken. Die afspraken waren onder andere dat we geen ‘vaporware’ verkopen, dat nee zeggen ook een optie is en dat er voldoende tijd moet zijn om even lucht af te blazen. Anders hadden we net zo goed weer voor een baas kunnen gaan werken toch? We hebben daarom besloten geen tijdsindicaties meer af te geven. Iets is pas af als het écht af is. Daarna plan je pas een migratie, aanpassing of whatever er moet gebeuren. We heten namelijk CoDesk en niet Fried Air BV.

Meest recente artikelen

Stemmetjes in je hoofd – ICT-irritatie #3

Weer die stemmetjes in je hoofd Alsof je je irritante collega weer hoort met die dingen die nog moeten, waar je echt geen zin in hebt. Waarvan je maar zegt dat ze (nu) niet belangrijk zijn, ook al weet je dat dat niet waar is …! Het is stiekem wel belangrijk. Maar het...

SPAM – ICT-irritatie #2

Weg met die troep SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails...

Nieuwe werkplek inrichten – ICT-Irritatie #1

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je moet nog haar nieuwe werkplek inrichten.  Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er moeten nog...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...