Ongevraagde updates – ICT irritatie #6

door | 12 januari 2023

ongevraagde updates

Aaargh… weer nieuwe updates

Van Windows, Office, je boekhoudsysteem, anti-virus software of wat dan ook. Allemaal willen ze je aandacht en bijna altijd op ongewenste momenten.
Nog erger is het als diezelfde software voor jou besluit dat je PC opnieuw moet worden gestart, of dat gelijk ook maar even doet. Super irritant.

Zelf aan de slag

Vanzelfsprekend is er veel aan instellingen te regelen om te voorkomen dat die software updates zichzelf opdringen. Je moet er alleen wel even mee aan de slag. Bij de meeste applicaties kan je in de settings van die applicatie wel vinden hoe je updates wil installeren en hoe ze gemeld moeten worden. Al is het vaak wel even zoeken (en testen). En dan nog; Microsoft blijft vrij hardnekkig in het forceren van het opnieuw opstarten.

Waarom die updates?

Over het algemeen zijn updates wel belangrijk. Met name als ze gaan over beveiliging en performance.  Omdat beveiliging steeds belangrijker wordt, moeten die updates écht gedaan worden. En om diezelfde reden wordt er soms geforceerd een update  doorgevoerd. Daar is dus niks mis mee. De verplichte reboot blijft vervelend, maar daar is met planning  nog wel om heen te werken.

Veel (applicatie) updates bieden alleen maar wat functionele aanpassingen die je 9 van de 10 keer niet eens merkt of überhaupt niet gebruikt.

updates

Einde aan (ongevraagde) updates

Bij CoDesk hebben we een  grondige hekel aan software die met allerlei pop-ups klanten in hun werk stoort. Daar komt bij dat in een beveiligde werkomgeving de eindgebruikers zelf vaak te weinig rechten hebben om iets met die updates te kunnen doen. De cryptische omschrijvingen van sommige updates leiden vaker tot verwarring of vragen in plaats van dat ze behulpzaam zijn. We maken er dan ook werk van om -waar we maar kunnen- die automatische updates en pop-ups te voorkomen of desnoods keihard te blokkeren.  

Als we dat doen, hoort daar natuurlijk wel bij dat we monitoren welke updates wél belangrijk zijn en zorgen dat die worden uitgevoerd. Zoals die voor het besturingssysteem (Windows) of hele gevoelige onderdelen van onze diensten.  Voor die onderdelen hebben we een proces ontwikkeld waarmee updates op de achtergrond plaats vinden en klanten er eigenlijk nooit last van hebben.

Eerst proberen, dan pas kopen

Gecontroleerd updaten

Alle systeemupdates doen we zoals gezegd geautomatiseerd en op de achtergrond op momenten dat niemand er last van heeft.

Er zijn ook updates voor applicaties van klanten zelf (en dat zijn er véél) waarvan maar de vraag is of ze nodig zijn. Want veel van dergelijke updates bevatten aanpassingen voor een kleine groep gebruikers van die applicaties en raken dan onze klanten helemaal niet. In de ‘release notes’ van de update staat bijvoorbeeld dat er ‘several bugfixes’ zijn doorgevoerd, terwijl de klant gewoon lekker aan het werk is. Is die update dan wel echt nodig?  

Wanneer de update moet worden doorgevoerd, dan doen we dat op een gestructureerde manier waarbij je zo min mogelijk verstoringen hebt. Daar hebben wij een vaste ‘Update Thursday Evening’ aanpak voor opgezet. Want zou een update problemen geven, op vrijdag werken er doorgaans minder mensen en is er nog een weekend om problemen te verhelpen.

Afhankelijk van hoe belangrijk de applicaties zijn die gewijzigd worden, kun je er ook voor kiezen de updates eerst te willen testen. Niet onverstandig. Hiervoor hebben we een standaard testomgeving klaarstaan zodat je als klant kunt controleren of na een update alles in jóuw specifieke situatie nog goed werkt. Alles om onaangename verrassingen te voorkomen! Daar wordt iedereen blij van.  

Klinkt eenvoudig, maar is het dat ook?

Bewijs dat maar eens, kun je nu denken. Want bij jou werkt dat vast niet of geldt wel weer een uitzonderingssituatie, toch? Bijvoorbeeld door die specifieke applicatie die alleen in jullie bedrijfstak wordt gebruikt en waar de leverancier heel gewichtig over doet. Ook die uitdaging gaan we graag aan door een proefomgeving voor je in te richten waarin we je laten zien hoe wij dat voor jouw ICT-omgeving zouden doen. Kosteloos!
Meer weten? Klik hier!

Vraag het aan CoDesk

Mail naar sales@codesk.nl

Of bel 088 - 188 1999

Ben Lamers

 Wil je liever nog niet met een sales in gesprek maar eerst antwoord op je IT-vragen? Dat kan! Plan dan een gesprek met Ben, onze CTO. Hij heeft alle IT-antwoorden. 

Onze oplossingen op een rij

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Staat de gewenste oplossing er niet bij?

Neem contact met ons op via sales@codesk.nl of via telefoonnummer 088 - 188 1999
We kijken graag hoe we jouw wens kunnen invullen.

Te hoge kosten?

Je bent niet alleen als je het gevoel hebt dat je ICT te duur is. Want je krijgt voor ieder klein dingetje een factuur: Office, een tooltje hier, tooltje daar, licenties, servers, internet, etc. Het telt snel op en varieert sterk per maand. En het is niet altijd even duidelijk waar je nu precies voor betaalt, maar je wilt het risico niet lopen dat er iets omvalt, dus dan toch maar betalen.

Wij doen het anders

CoDesk is transparant in wat alles kost. En vooral ook dat je vooraf weet waar je wel en niet voor betaalt. Zelf houden we ook niet van verrassingen en onduidelijkheden. We bieden een heel pallet aan diverse werkplekken: voor de medewerker die alleen een formulier moet kunnen invullen of online e-mail moet kunnen gebruiken tot een plek waar volledig secure de zwaarste applicaties moeten kunnen draaien.

Voor elk budget

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties. We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de kosten voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking.

Gratis advies

Is jouw ICT niet flexibel (genoeg)?

Wil je een simpele aanpassing en krijg je te horen dat het niet kan? Wordt iedere wens voor verandering geblokkeerd omdat je systeem verouderd is? Of is het je huidige leverancier die maar één manier van werken heeft en dat is zíjn manier van werken? En alleen voor veel geld kan het anders?

CoDesk biedt een volledig flexibele opzet met migraties zonder set-upkosten. Daarna is het mix & match uit al onze diensten. Van de simpelste mailbox op je telefoon tot een high-end eigen infrastructuur met alles er op en er aan.

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties.

We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de soorten werkplekken voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking. 

Gratis advies

Is jouw ICT verouderd?

Leeftijd komt met beperkingen. En die beperkingen – zeker in IT – zitten je in de weg. Bijvoorbeeld je provider die je forceert om tegen betaling naar een andere server te gaan. Of je software die meldingen geeft end-of-life te zijn, terwijl upgraden niet zomaar kan, je data raakt en je IT-leverancier er al gretig een fikse offerte voor heeft neergelegd.

Niet up-to-date = risico

Kortom, aIs jouw IT-omgeving niet meer up-to-date is, dan beperkt je dat in je mogelijkheden en het is ook nog eens een beveiligingsrisico. Tijd om er wat aan te doen!

Bij CoDesk hebben we alles al klaar staan om jouw omgeving weer helemaal bij de tijd te brengen. En dat kost je nog niks ook. Sterker nog: je mag het eerst gratis proberen.

Gratis upgraden

Geen catch! Je zit dus nergens aan vast, je kan zonder risico's testen en daarna per maand schakelen tussen de verschillende opties. Je bent volledig flexibel in kosten én opties. En heel belangrijk: wij houden jouw omgeving ook altijd up-to-date.

Gratis advies

Is jouw werkplek wel of niet veilig?

Lastig om zelf te bepalen in een wereld waar de dingen zo snel veranderen. Niet alleen qua techniek, maar ook op het gebied van wetgeving.

Jouw zorgen de deur uit

Gelukkig hoef je ook niet zelf te doen. CoDesk bouwt haar diensten op basis van haar ISO27001 certificering en met oog voor de zaken die bedrijven geregeld moeten hebben qua ICT. Denk aan waarborgen ten aanzien van de AVG en bewaartermijnen voor de fiscus. Maar denk ook aan anti-malware bescherming, back-up strategieën en monitoring. Alles zit er eigenlijk al in. 

Dat scheelt jou weer kopzorgen. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met hoe je wil werken

Gratis advies

Andere vraag over ICT?

Heb je een andere vraag of wil je concreet advies over een onderwerp? We gaan graag even met je zitten om te kijken wat we voor je kunnen doen. We zijn sowieso fan van leuke maatwerkoplossingen (waar we dan graag weer een standaard voor verzinnen) en tijdens een bak koffie borrelen vaak de best ideën op.

Kost je niks, kan veel opleveren!