Communicatiestress

door | 12 mei 2018

Als rechtgeaarde techneut blijf je natuurlijk op de hoogte van de laatste snufjes, gadgets en applicaties. Je leest blogs, Tweakers, Bright, Engadget en bekijkt vlogs. Zo zie je dan weer de nieuwste manieren van communiceren en, in den beginne, wil je die dan ook direct proberen. Zo installeer je dan de eerste Skype beta en ben je in jouw kennissenkring de roepende in de woestijn die WhatsApp heet.

Toen Facebook verscheen en ik zag wat ze allemaal van me wilden weten heb ik dat aan me voorbij laten gaan, maar zakelijk moet je wel. Toen nam Facebook WhatsApp over en wilde ik daarom iets anders. Telegram heeft zijn roots in Rusland en dat zat me ook al niet lekker. Via de digitale recherche kreeg ik de tip Threema te gaan gebruiken. Dit is van origine een Zwitserse WhatsApp-achtige en daar heb ik toch net ff meer vertrouwen in. Inmiddels verschijnen er steeds meer ongeruste mede- Whatsapp-gebruikers op Threema.

Maar WhatsApp is inmiddels een dusdanig algemeen gebruikt communicatie-platform dat je daar allang geen afscheid meer van kunt nemen. Je wordt verwacht in familiegroepen, vriendengroepen, maar ook klanten weten je er te vinden.

Mail is ook zo’n “given”. Niet dat ik het zou willen, maar daar kun je ook geen afstand van doen. Ik kom bij alle technische zaken die ik bekijk bijna wekelijks weer een nieuwe manier van communiceren tegen, waarvan ik dan begin te hopen dat het niks wordt.. 😉

Zakelijk zijn wij sinds een paar maanden nu ook door een klant uitgenodigd bij Microsoft Teams, en sinds vorige week moest ik toch gebruik gaan maken van Appear.in.

Toen ik gister een klant wilde bereiken heb ik echt even een aantal minuten na moeten denken waar deze klant de melding die ik wilde doen, zou verwachten. Ik heb dus maar even een lijstje gemaakt van de bij ons actieve communicatiemiddelen:

  1.          Telefoon (zó 1876)
  2.          Skype (Lync, Teams, whatever..)
  3.          Post (Snail Mail)
  4.          E-Mail (SPAM, SPAM, bacon en SPAM)
  5.          Facetime (You will be assimilated by Apple)
  6.          Appear.in (Facetime in a padded room)
  7.          Whatsapp (Datalek)
  8.          Threema (Leuk,maar niemand kent ‘t)
  9.          Twitter (Whine)
  10.          TopDesk (alleen voor service)
  11.          Microsoft Teams (Vuilnisbak)
  12.          Linked-In (Datalek, maar nu naar M$)
  13.          Facebook (Big Brother)
  14.          Yammer (idd Jammer)
  15.          Jabber (Gratis, als je alles van Cisco hebt gekocht)

Zoals je kunt begrijpen ben ik blij dat we iig geen fax meer hebben 😉

Meest recente artikelen

Stemmetjes in je hoofd – ICT-irritatie #3

Weer die stemmetjes in je hoofd Alsof je je irritante collega weer hoort met die dingen die nog moeten, waar je echt geen zin in hebt. Waarvan je maar zegt dat ze (nu) niet belangrijk zijn, ook al weet je dat dat niet waar is …! Het is stiekem wel belangrijk. Maar het...

SPAM – ICT-irritatie #2

Weg met die troep SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails...

Nieuwe werkplek inrichten – ICT-Irritatie #1

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je moet nog haar nieuwe werkplek inrichten.  Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er moeten nog...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...