Maak het medewerkers makkelijk

door | 19 september 2024

Help, waar moet ik zijn? Waar staan mijn documenten?

Voor nieuwe medewerkers een lastige vraag. Voor mensen die nieuwe medewerkers moeten inwerken is het best een klus om dat allemaal te vertellen. En voor mensen die na een goede vakantie terug komen ook nog wel eens een vraag merken we.

Is daar nou geen handige oplossing voor te bedenken? Iets wat simpel werkt en voor iedereen hetzelfde werkt?

CoDesk ISO27001 2023

Moderne oplossing, oud probleem 

Het bieden van zo’n duidelijk startpunt is oud probleem. De oplossing was een  uniforme remote desktop-omgeving, zoals we die altijd al aanbieden. 1 manier van inloggen, gelinkt aan 1 makkelijke link die iedereen kan onthouden, een opzet die alle andere collega’s ook hebben en toegang tot gegevens die op basis van je functie voor je worden klaargezet.

Maar nu….  waar klanten nu meer kiezen voor Microsoft 365 en werken op los aangeschafte notebooks (en nog een enkele PC) is dat toch even anders geworden. Die ‘modern workplace’ heeft last van oude problemen. Want die eigen computer moet je dan wel zelf instellen, zelf alle koppeling met mail, SharePoint en OneDrive instellen etc. 

De standaard die Microsoft biedt is basaal

De standaard tools die Microsoft biedt zijn nogal basaal. Voorbeeld: de persoonlijke pagina van SharePoint geeft je de links naar gebruikte SharePoint sites en eerder gebruikte documenten. Handig, maar als je nog nergens geweest bent, waar moet je dan zijn??

En alle Microsoft toepassingen hebben ook weer een eigen adres:

Dat zijn best een hoop linkjes om te onthouden…..  en ook niet consistent qua naamgeving. Je moet voor je webmail weer inloggen op een totaal andere site dan voor Excel online en dat lijkt qua adres weer niet op bijvoorbeeld Teams.

Een consistente gebruikerservaring is key

Wat organisaties willen is rust en gemak. Dat bereik je op het gebied van automatisering vooral door te zorgen dat de gebruikerservaring steeds hetzelfde is, ongeacht waar je werkt. Als het kan ook nog los van hoe je werkt.

Onze remote desktop diensten doen precies dat: 1 adres en het maakt niet uit achter welke computer je zit. Of je nou Windows, Mac of Linux draait, het is altijd die vertrouwde opzet die alleen verandert als de organisatie dat vraagt.

Maar nu steeds meer klanten voor Microsoft 365 kiezen i.cm. lokaal beheerde computers, wordt het aanbieden van die “consistente gebruikerservaring” lastiger. Plus: Microsoft blijft sleutelen aan hun diensten… Probeer dat maar eens bij te houden.

Zoeken naar stabiele en gestandaardiseerde oplossingen

Dat een versnipperd IT-platform issues geeft is vervelend voor onze klanten, maar wij hebben daar als ICT leverancier ook last van.

Onboarding van nieuwe klanten vraagt bijvoorbeeld veel meer tijd en nieuwe medewerkers zoeken zich vaak rot bij hele simpele zaken als: waar moet ik inloggen, waar vind ik de documenten om mijn werk te doen? 
Die medewerkers bellen dan nogal eens naar ons met dit soort vragen. Of de werkgever (onze klant) moppert dat het allemaal toch een beetje tegenvalt met het werken met Microsoft 365.  Dat straalt dan toch weer op ons af.

Controlem End User Portal

Aantoonbaar succes

En die tijd en energie kunnen we minder besteden aan ontwikkelwerk en dat is nu net het leukste aan ons werk. We zijn daarom druk bezig om  -zoals we altijd al gedaan hebben-  er weer gestructureerde en consistente diensten te maken. Diensten die passen bij wat de klanten nu willen en hoe wij vinden dat het wél werkt.Voor installeren en beheren van computers hebben we bijvoorbeeld Control’em bedacht.Voor geautomatiseerd neerzetten van tenants hebben onze eigen Microsoft 365 standaard ontwikkeld.

Die oplossingen werken, want we kunnen meer doen in minder tijd en het aantal vragen daalt.  Door die standaardisatie en automatisering kunnen we dit dan ook weer betaalbaar aanbieden aan juist de wat kleinere organisaties.  En dat was nu net de raison d’être van CoDesk.

Duidelijk startpunt voor (nieuwe) medewerkers

Wat we (dus) nog zochten is een fix voor medewerkers van klanten (in het bijzonder dus nieuwe medewerkers) om ze in 1 klap alles te geven wat ze nodig hebben om te werken. Dus dingen als: welke SharePoint sites horen bij mijn functie, wat zijn de logins voor de applicaties die ik moet gebruiken,  wat speelt er in mijn organisatie, waar kan ik aankloppen voor ondersteuning etc etc.

We kwamen op het pad van een Nederlandse social intranet oplossing en die bieden we als reseller dan ook aan.  Een prachtige oplossing en bewezen goed in bijvoorbeeld ziekenhuizen, GGZ’s  en verzorgingstehuizen. Maar wel weer overkill en veel te duur voor de meeste van onze klanten die geen honderden medewerkers hebben.

Toch: het idee van 1 URL waar je alles kan vinden is wel goud en daar zijn we verder mee gegaan. Na wat zoeken en testen kunnen we nu een soort light-versie bieden die voor de meeste van onze klanten al meer dan voldoende biedt. Dit noemen we dan het CoDesk EndUser Portal.

Één adres onthouden is genoeg en werkt overal

Wat we nu voor onze Microsoft 365 klanten maken is een gepersonaliseerd portaal met 1 simpele URL. Meer hoef je (nieuwe) medewerkers dus niet te vertellen. En die URL is ook overal te gebruiken! In elke browser en eigenlijk overal ter wereld.

Maak het medewerkers makkelijk met ons EndUser Portal

Binnen het portaal vinden jouw medewerkers alles wat ze nodig hebben: direct toegang tot alle SharePoint sites waar ze toegang toe hebben, links naar mail, agenda, applicaties, belangrijke sites en andere content. Er is ook een duidelijke plek voor nieuws en events die vanuit de organisatie aangeboden wordt.

Daarnaast blijft het portaal altijd actueel, want elke medewerker vindt zijn /haar laatst gebruikte documenten en sites en alle actuele informatie vanuit de organisatie.

SharePoint en user start portal

Alle gekoppelde SharePoint sites worden direct meegenomen in de look & feel van het portaal en de navigatie op al die sites word meegenomen. Verdwalen is er niet meer bij.

SharePoint portal navigation

Met de huisstijl van jouw organisatie

Deze opzet wordt in huisstijl opgeleverd en dat maakt het zeer persoonlijk en herkenbaar. Ook niet onbelangrijk in tijden van behoefte aan cybersecurity: je biedt je medewerkers ‘safe haven’ aan die ze herkennen als legitiem en waar de organisatie controleert wat er aangeboden wordt.

SharePoint portal themes

Mocht het nou zijn dat jouw organisatie net niet met de basis uit de voeten kan, dan is verder maatwerk natuurlijk mogelijk.

Slim en eenvoudig beheer 

De hele opzet is zo geregeld dat toegang geheel op basis van groepslidmaatschappen werkt. Dus iemand onboarden is kwestie van toevoegen aan de juiste groep en alles gaat verder vanzelf.  

Het beheer van het nieuws, de agenda en de links in het portaal is ook eenvoudig. Iemand die een e-mail kan schrijven, een agenda beheren en link kan kopiëren, kan ook de content in het portaal beheren. Daar is al helemaal in voorzien.  

En nog betaalbaar ook!

De kosten voor het opzetten van jouw portaal zullen je positief verrassen en je kan heel snel aan de slag. En mocht je er niet uitkomen qua beheer, dan kan je altijd terugvallen op support door onze servicedesk. En dat allemaal voor een minimaal bedrag per maand per gebruiker. 

Kan het zo simpel zijn? Ja!

Wat kunnen we voor jou doen?

Haast? Bel 088 1881999

Twijfel? Ook geen probleem

Wat als je nog met veel vragen zit?
Of heb je liever gewoon eerst antwoord op je IT-vragen zonder 'sales'?

Ben Lamers

Plan dan een gesprek met Ben, onze CTO
Kost je niks, maar levert zeker nuttige
inzichten op.

Onze oplossingen op een rij

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Staat de gewenste oplossing er niet bij?

Neem contact met ons op via sales@codesk.nl of via telefoonnummer 088 - 188 1999
We kijken graag hoe we jouw wens kunnen invullen.

Te hoge kosten?

Je bent niet alleen als je het gevoel hebt dat je ICT te duur is. Want je krijgt voor ieder klein dingetje een factuur: Office, een tooltje hier, tooltje daar, licenties, servers, internet, etc. Het telt snel op en varieert sterk per maand. En het is niet altijd even duidelijk waar je nu precies voor betaalt, maar je wilt het risico niet lopen dat er iets omvalt, dus dan toch maar betalen.

Wij doen het anders

CoDesk is transparant in wat alles kost. En vooral ook dat je vooraf weet waar je wel en niet voor betaalt. Zelf houden we ook niet van verrassingen en onduidelijkheden. We bieden een heel pallet aan diverse werkplekken: voor de medewerker die alleen een formulier moet kunnen invullen of online e-mail moet kunnen gebruiken tot een plek waar volledig secure de zwaarste applicaties moeten kunnen draaien.

Voor elk budget

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties. We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de kosten voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking.

Gratis advies

Is jouw ICT niet flexibel (genoeg)?

Wil je een simpele aanpassing en krijg je te horen dat het niet kan? Wordt iedere wens voor verandering geblokkeerd omdat je systeem verouderd is? Of is het je huidige leverancier die maar één manier van werken heeft en dat is zíjn manier van werken? En alleen voor veel geld kan het anders?

CoDesk biedt een volledig flexibele opzet met migraties zonder set-upkosten. Daarna is het mix & match uit al onze diensten. Van de simpelste mailbox op je telefoon tot een high-end eigen infrastructuur met alles er op en er aan.

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties.

We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de soorten werkplekken voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking. 

Gratis advies

Is jouw ICT verouderd?

Leeftijd komt met beperkingen. En die beperkingen – zeker in IT – zitten je in de weg. Bijvoorbeeld je provider die je forceert om tegen betaling naar een andere server te gaan. Of je software die meldingen geeft end-of-life te zijn, terwijl upgraden niet zomaar kan, je data raakt en je IT-leverancier er al gretig een fikse offerte voor heeft neergelegd.

Niet up-to-date = risico

Kortom, aIs jouw IT-omgeving niet meer up-to-date is, dan beperkt je dat in je mogelijkheden en het is ook nog eens een beveiligingsrisico. Tijd om er wat aan te doen!

Bij CoDesk hebben we alles al klaar staan om jouw omgeving weer helemaal bij de tijd te brengen. En dat kost je nog niks ook. Sterker nog: je mag het eerst gratis proberen.

Gratis upgraden

Geen catch! Je zit dus nergens aan vast, je kan zonder risico's testen en daarna per maand schakelen tussen de verschillende opties. Je bent volledig flexibel in kosten én opties. En heel belangrijk: wij houden jouw omgeving ook altijd up-to-date.

Gratis advies

Is jouw werkplek wel of niet veilig?

Lastig om zelf te bepalen in een wereld waar de dingen zo snel veranderen. Niet alleen qua techniek, maar ook op het gebied van wetgeving.

Jouw zorgen de deur uit

Gelukkig hoef je ook niet zelf te doen. CoDesk bouwt haar diensten op basis van haar ISO27001 certificering en met oog voor de zaken die bedrijven geregeld moeten hebben qua ICT. Denk aan waarborgen ten aanzien van de AVG en bewaartermijnen voor de fiscus. Maar denk ook aan anti-malware bescherming, back-up strategieën en monitoring. Alles zit er eigenlijk al in. 

Dat scheelt jou weer kopzorgen. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met hoe je wil werken

Gratis advies

Andere vraag over ICT?

Heb je een andere vraag of wil je concreet advies over een onderwerp? We gaan graag even met je zitten om te kijken wat we voor je kunnen doen. We zijn sowieso fan van leuke maatwerkoplossingen (waar we dan graag weer een standaard voor verzinnen) en tijdens een bak koffie borrelen vaak de best ideën op.

Kost je niks, kan veel opleveren!