Terug naar CoDesk homepage
Link naar het CoDesk webmail portaal
Link naar het CoDesk CoDrive portaal
Link naar het CoDesktop  WebAccess portaal
Link naar het CoDesk SSPR portaal
Voor alle vragen over modern workplaces, remote werken, veilig thuiswerken en cloud

They don’t call us anymore….

door | 12 mei 2018

Weet je wat irritant is ?

Als je steeds een helpdesk moet bellen voor de meest eenvoudige verzoeken. Of dat je wel een factuur krijgt voor je IT, maar geen idee hebt hoe je provider nu precies aan die gegevens komt. Je kan de gegevens vaak wel krijgen maar je moet er dan wel zelf achter aan zitten.

Ook zeer irritant als je juist aan de andere kant van de lijn zit (althans, dat vinden wij….). Er zijn namelijk nog zo veel mooie dingen voor je klanten te bedenken en te bouwen, maar je komt er niet aan toe als je het verkeerd aanpakt. En dan vooral door die vaak simpele dingen die je steeds weer voor je klant moet activeren, aanpassen, rapporteren of verwijderen. Dat schreeuwt om een andere aanpak. En die aanpak gebruiken we nu sinds onze start in 2011 met succes.

Wij worden echt steeds minder gebeld…

Niet gebeld worden, daar maken wij een sport van… Niet dat we geen leuke klanten hebben of zo. Sterker nog: we zouden onze klanten ook veel vaker moeten spreken. Maar dan alleen over wat we aan nieuwe functionaliteit kunnen bieden. Dus over innovatie.

Innovatie betekent vaak een andere aanpak. Die andere aanpak is in ons geval het automatiseren van maatwerk. Want zoals alle unieke bedrijven eigenlijk voor 95% hetzelfde zijn, zo zijn de wensen doorgaans ook voor 95% hetzelfde. En wat hetzelfde is, kan je doorgaans prima automatiseren.

De andere aanpak: ITM mét MAYO

We hebben nu onze vierde versie van ITM (IT Management) in productie gezet. Daar zit nu een hele berg meer MAYO in, ofwel: Manage and Analyze Your Own.

Met ITM kan elke klant zonder enige kennis van ICT zelf zijn / haar werkomgeving beheren. Resellers kunnen er alle omgevingen van hun klanten in beheren of hun klanten helpen met het “beheer”. Tussen aanhalingstekens want het is echt ‘easy as pie’.

Alles staat op 1 plek, in 1 simpele interface en per onderdeel ingedeeld. Gebruikers aanmaken, rechten uitdelen, applicaties toewijzen, shares aanmaken, mailboxen beheren, look&feel instellen en rapportages ophalen over alles wat voor factuur, service en security van belang is.

We merken nu zelf ook dat we weer een forse stap gezet hebben: zelf pakken we nu ook steeds meer ITM voor support in plaats van allerlei managementconsoles. En dat biedt ons weer tijd voor het ontwikkelen van: AHA!

AHA! Azure Hassle Away

Naast verder bouwen aan ITM werken we aan meer AHA-momenten voor onze klanten. En AHA staat dan voor Azure Hassle Away!.

Nu het gebruik van Azure (= datacenter diensten onder direct beheer van Microsoft) en Office365 semi-verplichte kost is geworden, zien klanten door de bomen het bos helemaal niet meer. Het gaat binnen het concept van Azure weliswaar steeds minder over infrastructuur en meer over diensten, maar is dat simpeler?

Voorbeeld: je hoeft in het Azure-concept bijvoorbeeld geen SQLserver meer op een server te installeren, maar je neemt ‘gewoon’ de SQLserver database af als dienst. Waar die draait en wie die beheert is geen relevante vraag meer (dixit Microsoft).

Op zich een leuk idee, maar je moet zo’n dienst nog steeds configureren binnen de opzet van jouw bedrijf: er moeten mensen bij kunnen, autorisaties bepaald worden en de applicaties moeten ook nog weten waar de gegevens naar toe moeten. En intern moet een en ander ook weer verantwoord en dus gerapporteerd worden. Je blijft een reeks van activiteiten houden die je (beter) kan automatiseren. Dan kan je die geautomatiseerde processen weer terugleggen bij een aantal key-users zodat die zonder technische kennis toch de juiste functionaliteit kunnen beheren. Ofwel een versie van ITM, maar dan voor Azure / Office365 klanten. En dat is de AHA!-beleving die we bieden, zeker omdat Microsoft nogal voortvarend haar diensten aanpast zonder dat klanten daar veel invloed op hebben. AHA! is dan het filter voor de eindgebruikers waar die verassingen worden opgevangen.

Hub functie

De verschijningsvorm van ‘werkplekken’ verandert geleidelijk en wordt steeds diverser en mobieler. De noodzaak tot centrale regie en overzicht wordt echter steeds groter, zeker met wetgeving als de AVG en steeds meer verplichte certificeringen. Heel paradoxaal: nieuwe IT-voorzieningen zoals Office365 zouden alles juist makkelijker moeten maken, maar de regie over IT houden wordt -zeker voor de kleinere organisaties- steeds complexer.

Al deze ontwikkelingen en onze ervaringen geven ons duidelijk bevestiging wat onze forte is: zorgen dat klanten op een veilige, eenvoudige, snelle en vooral consistente wijze gebruik kunnen maken van hun IT.

Onze toekomst is dan ook het bijstaan en begeleiden van de klanten naar toekomstige oplossingen. Dat zal ergens leiden tot het bieden van een soort ‘hub’ functie. Vanuit die centrale voorziening kunnen bedrijven hun werknemers voorzien van een uniforme en gecontroleerde (en dus meetbare) toegang tot hun accounts, applicaties en data die dan ergens bij de diverse cloudleveranciers draaien.

En de eindgebruiker…? Die zal niet eens weten wat er op de achtergrond met elkaar verweven, gekoppeld, geautomatiseerd en geregeld wordt. En zo hoort het ook.